събота, 19 юли 2014 г.

Наблюдение на птици

И така, вече имате книги, справочници, учебници или научно-популярни филми за птици и ви остава само да решите как да започнете да изучавате тези удивителни творения с децата си.

Едно добро начало е да направите хранилка за птици, чрез която да ги привлечете в двора/парка/терасата си където да можете да ги наблюдавате. Има различни видове хранилки и много от тях могат да се приготвят без да имате каквито и да е дърводелски умения (в учебната програма "Изследване на творението със Зоология" са предложени два вида - хранилка-бутилка само със семена и хранилка-кошничка с мас и семена).

Всеки може да стане любител на птици и дори да допринесе за изучаването на поведението, гнезденето, храненето, миграцията и много други аспекти от живота на птиците. Има много онлайн организации, които събират информация за птиците от многобройните си членове. Например през тази година, Българското дружество за защита на птиците (БДЗП) провежда кампания за преброяване на белия щъркел и всеки може да се включи чрез сайта на кампанията.   

Научаването на това как да разпознавате птиците, дошли на хранилката ви няма да отнеме много време (може би няколко седмици), но за целта е необходимо да имате добър определител на птици. На българския пазар, най-пълния определител е издадения от БДЗП "Полеви определител на птиците", но може да ползвате и безплатния онлайн определител на сайта "Птиците в България".

Разгледайте с децата си как е организиран определителя на птици, за да не губите много време когато видите някоя непозната птица. Също така, опитайте се преди да започнете да я търсите в определителя да запомните някои от важните й отличителни белези - цвета и големината й, цвета на човката, цвета на шията(гърлото) и т.н., за да може да търсите по тях дори ако птицата е отлетяла при следващия ви опит да я разгледате. Полезно ще е да имате и бинокъл под ръка, за да успеете да разгледате повече подробности по птицата.

Части на птица

За да могат да разпознават птиците и да назовават правилно частите на тялото им, децата ще трябва да ги научат. Можете да намерите различни видове диаграми за означаване на частите на птица в интернет (например тук) или ако детето ви обича да рисува, може да нарисува само птичката и да означи частите й. 

Може да се опита и да подреди етикетчета с частите на тялото в интерактивната диаграма "Части на птица" или в друга подобна онлайн игра.

В диаграмата на птицата, която се прави в работната тетрадка към учебната програма "Изследване на творението със Зоология", различните части се оцветяват с различни цветни моливи, като се прави и подходяща легенда за тях.

Когато научат специфичните части на птицата, децата ще могат по-лесно да проверяват за отличителни белези (например: цвят на коремчето, ивици на гърлото, цвят на гърба или на опашката, наличие на качулка) и по-правилно да идентифицират птиците, които са видели.

Преди да започнете разпознаването на наблюдавани на живо птици, може да направите няколко упражнения за разпознаване по случайно намерени снимки на птици по интернет. Нека детето ви се опита примерно да разпознае птицата вдясно, като опише отличителните й белези и я открие в определителя за птици.

Птичи песни и крясъци

Може би много пъти сте се опитвали да имитирате птица и да я накарате да отговори на вашето "изпълнение". Изучаването на песента на птиците е един чудесен начин да започнете да ги идентифицирате. Ако познавате една птица по нейната песен, можете да разберете кои птици са наоколо, дори и да не ги виждате. Освен това, понякога песента е най-добрият начин да определите една птица.

Има много интересни сайтове за птици, в които можете да чуете и техните песни (мелодии) или крясъци (единични звуци). На този сайт са приготвили интересна игра за разпознаване на 50 птичи песни.

Работа с тетрадката

Когато наблюдават птици, е добре децата да се научат да записват (в работна тетрадка или специален дневник за наблюдение на птици) това, което виждат като отбелязват датата (и сезона), отличителните белези на непознатите птици, поведението им (примерно дали подскачат или прехвърчат, с какво се кранят, как кацат/излитат, мигрират ли и т.н.)

Още идеи и връзки

  • Камери за наблюдение на птици - уеб камери към гнезда на птици на сайта на National Geographic
  • За какво служат тези пера - интересна игра за различни видове пера на сайта на Cornell Lab of Ornithology (пълен с много материали за изучаване на птиците)
  • Оцветяване на птици - по-малките деца биха се радвали да оцветят птица, която сте наблюдавали и разпознали. Може да намерите подходящи картинки за оцветяване в интернет.
  • Идеи със стикери с птици за по-малките - ако намерите стикери с птици, може да купите 2 комплекта и да направите игра за съвпадения по двойки, като залепите стикерите на картончета. Може да използвате стикерите и за измисляне на история с няколко птички (детето измисля историята, а вие я записвате); друга идея е да изберете няколко стикера и детето да нарисува картинка (или картичка) с дърво, полянка или каквато друга среда реши, в която да постави птичките. Може да залепите стикер на птица и да напишете името й, като научите детето си да го чете (ако се учи да чете).
  • Ако случайно имате останал от вашето детство "Албум за растения и животни", в него има интересни статии за растения и животни (в това число и птици), които се срещат в България. Ако го нямате, може да си го свалите от Читанката. :)
  • Има организирани наблюдения на птици в някои резервати и паркове в България, но трябва да се свържете с тях или с Българското дружество за защита на птиците, за да намерите повече информация. 
Пожелаваме ви приятно наблюдение на птиците във вашия район!

петък, 4 юли 2014 г.

Експериментите

Изучаването на един научен предмет е по-интересно, когато в него са включени и експерименти, помагащи на децата да "пипнат с ръцете си" и да разберат по-добре как работят изучаваните процеси. Също така, те им помагат да бъдат част от научния процес (който в голяма степен е свързан с експериментиране и анализиране на резултати), а не просто да запомнят научни факти.

Учебната програма "Изследване на творението с..." е богата на интересни и сравнително лесни за правене в домашни условия опити в секциите "Опитай това", както и с по-задълбочени научни експерименти в края на всяка глава.
Докато ги изпълняват, децата научават какви са основните части на един научен експеримент:
  • измисляне на предположение (хипотеза), 
  • избирането на една променлива (и запазване на всички останали условия, за да се разбере какъв е ефекта на променливия фактор), 
  • измерването или отчитането на резултата от експеримента.

За удобство сме публикували бланката за научни експерименти, която може да бъде приложена към работната тетрадка след като се направи даден експеримент.

Първият експеримент, предложен в учебника, е свързан с разбирането на въздушното съпротивление при летенето. Децата приготвят две самолетчета от картон и сламки с различна широчина на крилата. Те правят предположение кое самолетче ще лети по-надалеч и след като ги приготвят, започват да експериментират с тях и да правят измервания на разстоянието. След като видят какви са резултаите от експеримента, те разбират дали хипотезата им е вярна или не (за разлика от древногръцките философи, които приемали дадена хипотеза за вярна, ако след дълги дискусии тя изглеждала правилна за всички. :) )

Научна демонстрация или научен експеримент

Научните демонстрации и експерименти са два вида образователни научни теста, като демонстрацията обикновено се прави от обучаващия, докато експеримента се прави от ученика.

Научната демонстрация представя даден процес чрез пример, който служи като доказателство на действащите научни закони. С други думи, демонстрацията помага на ученика да види как действат дадени закони. Учителят представя научния метод като моделира даден процес по време на демонстрацията. Учениците наблюдават това, което се случва и запомнят информацията. Обикновено, този метод се използва в училищата и по време на лекциите, които са част от различни детски научни панаири, организирани в по-големите градове.

Научният експеримент се извършва с цел да се открие нещо непознато или да се потвърди някакъв теоретичен принцип. В образователна среда, ученикът би трябвало да е основната движеща сила на експеримента, докато учителя има само наблюдаваща/помагаща роля. При този тип научен тест, ученикът открива някакъв нов аспект в науката, който преди това му е бил неизвестен. Той изпробва идея (хипотеза), която смята за вярна на базата на досегашните си знания и опит и установява дали тя наистина е вярна след завършване на експеримента.



Обикновено, в домашното образование, по-малките деца гледат демонстрация, направена от родителя (или от някой преподавател/учен/експериментатор в YouTube) и се чудят и маят защо става това, което се случва по време на експеримента. В много от случаите, децата правят правилни предположения за това, какво ще се случи по време на опита, но не разбират много защо то се случва, така че преценете как да им обясните принципа на действие в зависимост от нивото им.

Постепенно децата ще трябва да започнат да правят самостоятелно различни експерименти (обикновено когато са около 9-10 годишни) и тъй като тази задача изисква време и материали е добре да отделите половин ден седмично (или веднъж на 2 седмици), в който да правите опити. Добре е децата да описват експериментите, които правят и резултатите, които получават.

По-късно, в гимназиалните години, ученикът може да работи по изследователски проекти, в които също може да има нужда да извършва различни експерименти.

Връзки

  • The Homeschool Scientist - с много ресурси и експерименти по различни предмети
  • STEM Mom - блог с интересни идеи и ресурси за научни проекти и експерименти на деца от различни възрасти
  • Експерименти в Pinterest - това е само една от многото колекции в Pinterest, свързани с експерименти, които могат да бъдат направени от домашни ученици.
  • Забавни опити по физика - Забавни опити, илюстриращи физични явления.
Ако някое от децата ви има жив интерес към науката, насърчете го не само да прави експериментите, които намирате в книги, учебни програми или в интернет, но и само да задава въпроси, да измисля идеи и да приготвя експерименти, за да ги докаже.